Adres
Zandweg 15AB
5683 CK, Best
Openingstijden
Ma - Woe - Vrij: 10:00 - 18:00
Di - Do: Op aanvraag
Fysiotherapie Best Christian Benschop

Deadlift tips

Ik zie regelmatig dat sommige mensen het lastig vinden om de deadlift uit te voeren. Dit kan gebeuren omdat iemand de techniek nog niet zo goed beheerst, of omdat er druk achter zit, bijvoorbeeld met een “For time” WOD (een workout waarbij je een reeks oefeningen zo snel mogelijk dient af te ronden).

Ik wil met jullie een aantal tips delen die hier mogelijk mee kunnen helpen:

  1. Maak gebruik van de heupspieren. Probeer niet te tillen “vanuit je rug”.
    1. Geen idee hoe dit moet? Probeer deze oefening: https://www.csm-fysiotherapie.nl/2019/04/18/hip-hinge-ondersteuning-voor-de-deadlift/
  2. Brace je rompspieren goed bij elke herhaling. Is dit lastig? Of weet je niet wat bracen is?
    1. Korte uitleg over bracen: https://www.csm-fysiotherapie.nl/2019/07/05/bracen-van-de-buikspieren/
    2. Enkele oefeningen in de warming up om dit te oefenen / te versterken: https://www.csm-fysiotherapie.nl/2019/07/22/mcgill_big3/
  3. Zorg ervoor dat je naast de buikspieren ook goed de rugspieren aanspant.
    1. Is dit lastig? Probeer dan eens deze oefening: https://www.csm-fysiotherapie.nl/2019/04/08/ondersteunende-oefening-voor-de-deadlift/
  4. Start elke herhaling op dezelfde manier. Kwaliteit boven kwantiteit.
    1. Probeer de herhalingen altijd gecontroleerd uit te voeren.
    2. Ben je nog niet zo ervaren met de deadlift? Maak dan gebruik van de deadstop techniek. Dit houdt in dat je elke herhaling opnieuw “dood” vanaf de grond tilt in plaats van te “stuiteren”.

 

 

X