Zandweg 15AB
Services - pijn klachten - Rugpijn - Schouderpijn

Rugpijn

Inleiding

Lage rugpijn is een veel voorkomende aandoening onder de Nederlandse bevolking. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 2,4 miljoen Nederlanders jaarlijks last hebben van lage rugpijn (Picavet, 2005). Naarmate de leeftijd vordert neemt de kans op rugpijn toe en dit stabiliseert rond de leeftijd van 55 jaar (Koes & van Tulder, 2013). Verwacht wordt dat er een stijging zal plaats vinden van 7% tussen 2005 en 2025 van patiënten met rugpijn (Lambeek et al., 2011).

Recent onderzoek toont aan dat lage rugklachten zonder uitstralende pijn behoort tot de top 5 van meest voorkomende klachten waarvoor een patiënt naar de fysiotherapeut gaat. De patiëntenpopulatie met deze rugklachten binnen dit onderzoek bedraagt 12% (Kooijman et al., 2013). Ook blijkt dat 34% van de patiënten in 2012 al eerder aan dezelfde klacht is behandeld (Kooijman et al., 2013). Deze omvang toont aan dat lage rugklachten een belangrijk maatschappelijk probleem is. Verder blijkt uit onderzoek dat lage rugklachten een belangrijke oorzaak is voor werkverzuim, dit betekent dat het hierdoor zowel een economisch als een gezondheidsprobleem is (Staal et al., 2013).

In 2007 was de kostenpost voor lage rugklachten 3,5 miljard euro (Lambeek et al., 2011). Indirecte kosten (waar onder andere werkverzuim valt) bedragen 88% van de totale kosten die gepaard gaan met rugpijn (Lambeek et al., 2011).

Aspecifieke lage rugpijn

Lage rugpijn wordt ingedeeld in specifieke lage rugpijn en aspecifieke lage rugpijn (Staal et al., 2013). Onderzoek laat zien dat er in ongeveer 85% geen specifieke lichamelijke oorzaak aantoonbaar is met beeldvormende diagnostiek (Airaksinen et al., 2006). Chronische aspecifieke lage rugpijn wordt beschreven als rugpijn die langer aanhoudt dan een periode van 3 maanden waarbij er geen specifieke lichamelijke oorzaak kan worden aangetoond (Chavannes et al., 2005).

Eerste hulp bij rugpijn

Ik zie regelmatig patiënten met aspecifieke lage rugpijn. Ik wil een stappenplan met jullie delen die toegepast kan worden wanneer "het er in schiet".

Stap 1. "Stel jezelf gerust".

Heb je geen last van uitstralende pijn tot ver in het been? Geen uitval van de spieren in het been?
Dit is goed nieuws! Stel jezelf gerust! Heb je wel dergelijke klachten neem dan contact op.

Stap 2. "Welke bewegingen roepen de pijn op?".

Welke bewegingen roepen de pijn op? Krijg je meer last met buigen? strekken? of misschien met draaien?
Wanneer je dit duidelijk hebt kun je ervoor zorgen dat de rug tot rust komt door deze pijnlijke acties voorlopig te verminderen.
Is er een positie die de klachten juist verminderd? Maak daar dan gebruik van.

Stap 3. "Probeer te bewegen".

Je hebt pijn in je rug. Het laatste waar je waarschijnlijk aan denkt is om weer te gaan bewegen. Je moet nu toch rusten?
De praktijk laat zien dat een combinatie van bewegen binnen de pijngrens en gedoseerde rust een positief effect heeft op rugpijn.

Aan wat voor bewegingen moet je denken?

Cat - Camel

Ontspanningsoefening voor rotaties

Ontspanningsoefening voor zijwaarts buigen

Hip hinge beweegpatroon

Stap 4. "Probeer de belastbaarheid op te bouwen van de rompspieren".

Start met de McGill big 3 oefeningen:

Curl up

Sideplank

Bird dog

Stap 5. "Start met het opbouwen van de belastbaarheid van je gehele lichaam".

Een groot gedeelte van mijn patiënten zijn beoefenaars van allerlei sporten, variërend van krachtsport tot aan vechtsport. Wil je beginnen met sporten? Neem dan eens een kijkje op een van mijn BLOG artikelen. Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Bekijk dan welke diensten ik aanbied.

Wil je contact met ons opnemen? Je kunt CSM Fysiotherapie vinden aan de Zandweg 15AB, 5683 CK in Best (locatie: PowerBase Fitness. De praktijk is maandag, woensdag en vrijdag geopend tussen 10.00 – 18.00 uur. Op dinsdag en donderdag kunnen afspraken in overleg ingepland worden.

Wil je direct online een afspraak plannen ? Klik dan op:

Literatuur

• Airaksinen, O., Brox, J. I., Cedraschi, C., Hildebrandt, J., Klaber-Moffett, J., Kovacs, F., … Zanoli, G. (2006). Chapter 4. European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. European Spine Journal : Official Publication of the European Spine Society, the European Spinal Deformity Society, and the European Section of the Cervical Spine Research Society, 15 Suppl 2, S192–300. doi:10.1007/s00586-006-1072-1
  • Chavannes, A., Mens, J., Koes, B., Lubbers, W., Ostelo, R., & Spinnewijn, WEM Kolnaar, B. (2005). NHG-Standaard Aspecifieke lage rugpijn. Huisarts Wet;48(3). Retrieved February 12, 2014, from https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-aspecifieke-lagerugpijn
  • Koes, B., & van Tulder, M. (2013). Hoe vaak komen nek- en rugklachten voor, hoeveel mensen sterven eraan en neemt dit toe of af? Nationaal Kompas Volksgezondheid. Retrieved February 12, 2014, from http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/bewegingsstelsel-en-bindweefsel/nek-en-rugklachten/omvang/
  • Kooijman, M. K., Verberne, L. D. M., Barten, J. A., Leemrijse, C. J., Veenhof, C., & Swinkels, I. C. S. (2013). Jaarcijfers 2012 en trendcijfers 2008-2012. Landelijke Informatievoorziening Paramedische Zorg / Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.
  • Lambeek, L. C., van Tulder, M., Swinkels, I. C. S., Koppes, L. L. J., Anema, J. R., & van Mechelen, W. (2011). The trend in total cost of back pain in The Netherlands in the period 2002 to 2007. Spine, 36(13), 1050–8. doi:10.1097/BRS.0b013e3181e70488
  • Picavet, H. (2005). Aspecifieke lage rugklachten: omvang en gevolgen. Centrum Voor Preventie- En Zorgonderzoek PZO 2005/07, 1–8.
    Staal, J. B., Hendriks, E. J. M., Heijmans, M., Kiers, H., Lutgers-Boomsma, A. M., Rutten, G., … Custers, J. W. H. (2013). KNGF-richtlijn lage rugpijn. Koninklijk Nederlands Genootschap Voor Fysiotherapie (KNGF).